Kami menyediakan berbagai jenis kuih-muih moden & tradisional
seperti kek, cuppies, bahulu, kuih talam, cookies, roti dan pizza.

Penghantaran percuma untuk kawasan Masai, Seri Alam, Tmn Rinting & Megah Ria,

Bagi kawasan-kawasan lain caj penghantaran adalah seperti di bawah:

1) Pasir Gudang - RM5.00
2) Johor Bahru, Setia Indah & kawasan berhampiran - RM10.00
3) Skudai, Tmn Perling, Ulu Tiram & kawasan berhampiran - RM 15.00
4) Kota Tinggi - RM20.00

Untuk self pick-up, sila ambil di rumah saya atau pick-up point di bawah:
1) Tesco Seri Alam
2) Shell berhadapan AEON Tebrau

Untuk pertanyaan & tempahan sila hubungi:
Tel/sms/WhatsApp: 019-7140779 @ 012-7084779
Facebook: http://www.facebook.com/groups/129925260420414/
Emel: fihas05@yahoo.com.my

17 November 2012

Alkisah..Red Velvet Cake

Kek paling 'fofular' ketika ini. Itu la yang dapat saya katakan tentang si baldu merah ni. Ingat lagi RVC pertama yang saya buat untuk birthday suami terchenta yang serentak dengan birthday si domok bongsu saya pada 25 Mac yang lalu. Masa tu berkejaran dengan masa kerana salah sorang adik saya menjalani operation tonsil. Jadi perlu melawat sambil hantar barang keperluan apa yang patut. Di samping tu ada order nasi ayam dari regular customer yg kami dah confirm seminggu awal. So, nak tak nak kene teruskan.

Kek saya buat awal sehari. Resepi saya refer kat blog irma & joy of baking. Banyak resepi yg saya refer tapi dua sumber ni yang paling banyak membantu. Kat joy of baking siap video tutorial camne nak buat kek merah menyala ni. Kelllaaaasssssss ko. Hehe..

Saya budak baru belajar. Jadi bukan sekali buat terus jadi. Tengok luar takde cacat cela. So saya tunggu la sampai kek ni sejuk sebelum dilepa dengan icingnya. Icing ni pun satu hal jugak. Bila dah pukul cream cheese & mascapone sampai kembang, masukkan la non-dairy whip cream tu. Kacau, kacau, kacau guna mixer lagi. Lepas 2 minit tetiba campuran cheese & whip cream yang cantik tadi bertukar rupa jadi macam susu basi. Aiyakkk!!!! Apsal pulak ni???? Cepat-cepat matikan mixer, amik icing tu simpan dalam peti ais, dengan harapan icing tu akan jadi sedikit keras. Lepas 10 minit keluarkan & tengok icing tu keras sket la. Lega sket rasa hati ni. Dengan kadar kilat, mula la melepa icing ni atas kek. Lepas 5 minit, ising tu cair semula. Halahhhh..nape plak ni??? Icing tu ratakan lebih kurang je pastu cepat-cepat masukkan kek dalam peti ais smula. Bila tiba bab potong, sedikit hampa sebab warna dia tak semerah yang diharapkan. Huhu. Bila bab makan plak, mula-mula rasa ok. Tapi bila dah lama-lama ada rasa pahit. Apsal pulak ni. Dah start rasa pelik dah. Bila tanya kat adik-adik, diorang kata memang ada rasa pahit la. Tapi bila dah lama-lama ok je. Bila tanya cik abang, dia kata ok je. Ke nak amik hati saya. Hehe..

RVC yang ada rasa pahit ni lastnya abis jugak. Pastu masuk plak cerita RVC kedua yang saya buat untuk makan-makan masa berkumpul dengan adik-beradik suami. Kali ni saya buat 2 biji terus. Tamak. Haha. Sebiji untuk kat rumah. Sebiji lagi untuk bawak ke rumah abang ipar. Kali ni kek dia menjadi. Warna pun cantik. Rasa pun dah takde pahit dah. Tapi icing dia tetap meragam. Saya pun study la kat blog favourite yang saya mention kat atas tadi. Saya baca komen irma. Rupanya cheese & whip cream tu kene pukul asing. Hoho. Patut la icing saya tak jadi. Dipendekkan cerita, RVC kedua ni abes jugak akhirnya.

Bila masuk RVC ketiga, tak ingat plak utk sapa. Bila buat tu dah mula rasa expert sket. Eksen. Haha.. Kek ok, warna & rasa menjadi. Tiba nak buat icing, memang buat dengan berhati-hati tahap gaban la. Sume step dipatuhi. Dan akhirnyaaa!! Icing menjadikkkk!!!! Happynye la masa tu. Haha..

Setelah beberapa kali cubaan, akhirnya RVC saya menjadi. Dan sekarang saya dah mula ambil tempahan untuk kek ni.

Kalo korang malas nak buat, order la dengan saya ye. Ececehhh!!! Hehe.. Gambar-gambar kat bawah ni adalah gambar-gambar RVC yang jadi. Yang tak jadi tak nak upload sebab huduh sangat. Hehe..



RVC ni untuk birthday adik ipar 10 Jun 2012 hari tu.


Yang ni pulak order dari student Sek. Seni Johor Bahru pada 22 Sept. 2012 yang lalu.


Order dari Reen untuk birthday ayahnya pada 8 Nov. 2012 minggu lepas. Reen bawak kek ni ke tempat kerja & buat surprise kat ayahnya masa kat office. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan